Hunkemöllers mekanism för klagomål
Finns det några juridiska, etiska eller efterlevnadsmässiga överträdelser relaterade till Hunkemöllers verksamhet som du vill anmäla?
Du kan lämna ditt klagomål här: https://hunkemoller.speakup.report/complaintsmechanism
Varför har Hunkemöller en klagomålsmekanism och vilken typ av klagomål kan lämnas in?
Hunkemöller har åtagit sig att bedriva en hållbar verksamhet som respekterar, främjar och skyddar mänskliga rättigheter och miljön. Vi är fast beslutna att alltid sätta skyddet av mänskliga rättigheter och miljön i centrum för vårt arbete och säkerställa rättvisa, säkra och hälsosamma arbetsvillkor i hela vår globala leveranskedja. Hunkemöller strävar efter att följa och respektera alla internationellt erkända mänskliga rättigheter, och våra policyer och åtgärder utvecklas i samklang med alla erkända, internationella normer för mänskliga rättigheter, fördrag, arbetsstandarder samt miljörelaterade lagar och förordningar.
Vi har även upprättat externa hållbarhetspolicyer och metoder, exempelvis vår etiska uppförandekod, som alla våra leverantörer, ombud, licenstagare och andra relaterade tjänsteleverantörer förväntas följa.
Men trots bästa möjliga avsikter och ansträngningar kan incidenter och klagomål inträffa i vår leveranskedja. Hunkemöller är fast beslutet att skapa en kultur som präglas av förtroende och öppenhet och att säkerställa att det finns effektiva klagomålsmekanismer för att ta upp frågor och få tillgång till rättsmedel. Klagomålsmekanismen är en viktig del av vårt löpande arbete för mänskliga rättigheter och vårt strategiska fokus på att stärka arbetstagarnas röster och främja välfungerande arbetsmarknadsrelationer på våra marknader. Vi anser att det effektivaste sättet att säkerställa respekt för mänskliga rättigheter, miljön och goda arbetsvillkor är att ge människor möjlighet att Speak Up® (säga ifrån).
Via klagomålsmekanismen kan du lämna in klagomål avseende allvarliga juridiska eller etiska överträdelser, till exempel
- tvångsarbete
- mutor och korruption
- barnarbete
- diskriminering, våld och (sexuella) trakasserier
- åsidosättande av föreningsfrihet eller kollektiva avtalsförhandlingar
- åsidosättande av hälsa och säkerhet på arbetsplatsen samt byggnadssäkerhet
- brott mot mänskliga rättigheter i samband med miljöförstörelse
- stöld
- olaglig förflyttning av personer
- våld som utövas av säkerhetsstyrkor
- undanhållande av skälig ersättning.
Klagomålsmekanismen är avsedd för privatpersoner, samhällen och organisationer som har påverkats negativt av Hunkemöllers eller våra leverantörers, ombuds, licenstagares och andra relaterade tjänsteleverantörers verksamhet. Systemet är INTE avsett för Hunkemöllers anställda. Om du är anställd hos Hunkemöller kan du i stället använda vår interna visselblåsarmekanism.
Hur hanteras klagomålen?
Vi på Hunkemöller förstår att det ofta finns hinder för utsatta grupper som försvårar rapporteringen, och därför har vi inlett ett samarbete med Speak Up som säkerställer att alla klagomål tas emot på rätt sätt och att anmälare kan lämna in klagomål på sitt modersmål. Klagomål kan lämnas in dygnet runt, 365 dagar om året, och mekanismen är tillgänglig via telefon (för vissa länder), webbläsare eller app (iOS och Android). Hunkemöllers klagomålsmekanism kan nås via telefon genom att använda Hunkemöllers åtkomstkod (111021). Anmälaren lämnar ett röstmeddelande om klagomålet på sitt modersmål som vidarebefordras till oss. I slutet av samtalet lämnas ett ärendenummer som behövs för att följa upp hanteringen av klagomålet. Även när webb- eller appversionen används (med åtkomstkoden 111021) får anmälaren ett ärendenummer. Med hjälp av numret kan anmälaren skapa ett lösenord och få tillgång till sin anmälan. Via appen kan anmälaren också lämna ett röstmeddelande på sitt eget språk. Klagomål kan även lämnas in per post till följande adress:
Sustainability/CSR Team
Koos Postemalaan 8
1217 ZC, Hilversum
The Netherlands
Alla klagomål behandlas internt inom sju arbetsdagar av Hunkemöllers bolagsjurist och hållbarhetschef, som ser till att klagomålen behandlas snabbt, rättvist, opartiskt och i enlighet med övriga relaterade policyer och tillämplig lagstiftning. Anmälaren får en mottagningsbekräftelse inom sju arbetsdagar. Hunkemöller utreder varje giltigt klagomål och dess omständigheter. Utredningarna inbegriper dialog med berörda parter och kan, om nödvändigt, inbegripa samråd med anmälaren. Vi strävar efter att slutföra utredningsprocessen för inkommande klagomål och identifiera en lösning inom 60 kalenderdagar och, i mer komplicerade fall, inom 75 kalenderdagar efter mottagande av klagomålet. Anmälaren informeras om varje steg och åtgärd i ärendet.
Hunkemöller är fast beslutet att skapa ett samhälle som präglas av förtroende och därför behandlas alla anmälningar konfidentiellt. Anmälare behöver med andra ord aldrig oroa sig för kränkande särbehandling, repressalier eller förfördelning. Anmälare är anonyma och deras personuppgifter görs endast tillgängliga för Hunkemöllers anställda eller ombud som är involverade i klagomålsprocessen om anmälaren vill dela uppgifterna. Inga känsliga uppgifter eller personuppgifter kommer att lämnas ut i kommunikation eller förfaranden för att lösa problemet. Vi granskar och utvärderar regelbundet vår klagomålsmekanism och resultaten av klagomålen för att säkerställa att mekanismen är effektiv och att vi aktivt arbetar för att förbättra kontrollen av mänskliga rättigheter samt befintliga förebyggande och korrigerande åtgärder. Kontakta corporateresponsibility@hunkemoller.com om du har några frågor eller förbättringsförslag avseende klagomålsmekanismen. Mer information om Speak Ups dataskyddspolicy hittar du här.
Rules of Procedure - English + Freephone Hotlines
Rules of Procedue - Svenska, ภาษาไทย, TÜRKÇE, УКРАЇНСЬКА, TIẾNG VIỆT, Freephone Hotlines
Rules of Procedure - Nederlands, Français, Deutsch, हिंदी, Bahasa Indonesia, Freephone Hotlines
Rules of Procedure - Italiano, ខ្មែរ, Norsk, Polski, Español, Freephone Hotlines
Rules of Procedure - العربية, বাংলা, မြန်မာ, 简体中文, Dansk, Freephone Hotlines