Hunkemöllers mekanism för klagomål

Finns det några juridiska, etiska eller efterlevnadsmässiga överträdelser relaterade till Hunkemöllers verksamhet som du vill anmäla?

Du kan lämna ditt klagomål här: https://hunkemoller.speakup.report/complaintsmechanism

A qr code on a white background

Description automatically generated

Varför har Hunkemöller en mekanism för klagomål?

Hunkemöller har åtagit sig att verka som ett hållbart företag som är miljövänligt, respekterar mänskliga rättigheter och säkerställer rättvisa, säkra och hälsosamma arbetsförhållanden i hela vår globala leveranskedja.

För att uppnå detta mål har Hunkemöller upprättat hållbarhetspolicyer och metoder samt en etisk uppförandekod som våra leverantörer, ombud, licenstagare och andra relaterade tjänsteleverantörer förväntas följa. Hunkemöller strävar också efter att följa samma interna policyer, internationella normer för mänskliga rättigheter, däribland internationella arbetsnormer samt miljölagar och miljöföreskrifter.

Men trots bästa möjliga avsikter och ansträngningar kan incidenter och klagomål inträffa i vår leveranskedja. Hunkemöller är fast beslutet att skapa en kultur som präglas av förtroende och öppenhet och att säkerställa att det finns effektiva klagomålsmekanismer för att ta upp frågor och få tillgång till rättsmedel.

Klagomålsmekanismen är en viktig del av vårt löpande arbete för mänskliga rättigheter och vårt strategiska fokus på att stärka arbetstagarnas röster och främja välfungerande arbetsmarknadsrelationer på våra marknader. Vi anser att det mest effektiva sättet att säkerställa respekt för mänskliga rättigheter och goda arbetsvillkor är att ge människor möjlighet att säga ifrån.

Vad är klagomålsmekanismen och vem kan använda sig av den?

Ett ”klagomål” definieras som alla typer av problem, farhågor eller klagomål som härrör från en handling, underlåtenhet, situation eller ett beslut som rör juridiska eller etiska överträdelser, till exempel men inte begränsat till:

  • Tvångsarbete
  • Mutor och korruption
  • Barnarbete
  • Diskriminering, våld och (sexuella) trakasserier
  • Åsidosättande av föreningsfrihet eller kollektiva avtalsförhandlingar
  • Åsidosättande av hälsa och säkerhet på arbetsplatsen samt byggnadssäkerhet
  • Brott mot mänskliga rättigheter i samband med miljöförstörelse
  • Stöld
  • Olaglig förflyttning av personer
  • Våld som utövas av säkerhetsstyrkor
  • Undanhållande av skälig ersättning

Denna externa klagomålsmekanism är avsedd för privatpersoner, samhällen och organisationer som har påverkats negativt av HKM:s eller våra leverantörers, ombuds, licenstagares och andra relaterade tjänsteleverantörers verksamhet. Den uppmuntrar dem att lyfta sina klagomål utan rädsla för kränkande särbehandling, repressalier eller förfördelning.

Vi behandlar därför alla anmälningar konfidentiellt. Ingen känslig information eller personuppgifter kommer att avslöjas i kommunikation eller processuella steg mot gottgörelse. En anmälares personuppgifter kommer endast att göras tillgängliga för Hunkemöllers anställda eller ombud som är involverade i klagomålsprocessen när anmälaren beslutar att dela sådan information.

Detta system är INTE avsett för Hunkemöllers anställda. Om du är anställd på Hunkemöller kan du använda dig av visselblåsarmekanismen.

Hur hanterar vi dina klagomål?

Alla klagomål kommer att behandlas internt inom sju (7) arbetsdagar av Hunkemöllers bolagsjurist och hållbarhetschef, som kommer att se till att klagomålen behandlas snabbt, rättvist och i enlighet med övriga relaterade policyer och tillämplig lagstiftning.

HKM kommer att utreda klagomålen och deras omständigheter. Utredningarna kommer att inbegripa dialog med berörda parter och kan, om nödvändigt, inbegripa samråd med anmälaren. Vi kommer att sträva efter att slutföra utredningsprocessen för inkommande klagomål och identifiera en lösning inom 60 kalenderdagar och, i mer komplicerade fall, inom 75 kalenderdagar efter mottagandet av klagomålet.